تالار «دهلوی» در بنیاد رودکی افتتاح شد

 تالار «دهلوی» در بنیاد رودکی افتتاح شد

 آیین گشایش و آغاز به کار رسمی تالار دهلوی با حضور جمعی از هنرمندان برجسته موسیقی ایران 5 آبان ماه در طبقه پنجم بنیاد رودکی برگزار شد.

آیین گشایش و آغاز به کار رسمی تالار دهلوی با حضور جمعی از هنرمندان برجسته موسیقی ایران  5 آبان ماه در طبقه پنجم بنیاد رودکی برگزار شد.

به گزارش سایت خانه موسیقی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد رودکی، با بازسازی فضا و اجرای آکوستیک، تالار دهلوی به مجموعه تالارهای تحت مدیریت بنیاد رودکی افزوده شد.

در این مراسم مهدی افضلی، مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی دلایل ساخت این تالار را تشریح کرد. افضلی با اشاره به تلاش‌های انجام شده گفت: افتتاح تالار دهلوی با هدف تامین محلی برای تمرین یا ضبط آثار حرفه‌ای است؛ پیش از این، نبودن فضایی کیفی و مناسب از موانع جدی پیشرفت ارکسترها بود. از این رو، برای ما کیفیت تالار دهلوی بسیار اهمیت داشت و من گمان نمی‌کردم این فضا با این کیفیت آماده بهره‌برداری شود؛ فضایی بسیار حرفه‌ای که استادان برجسته و سرشناس موسیقی ایران بر آن مهر تایید زده‌اند.

مدیر عامل بنیاد رودکی افزود: پیش از این اگر قرار بود دو ارکستر ما یعنی ملی و سمفونیک اجرای همزمان داشته باشند، فضا کم داشتیم. این سالن در طبقه پنجم بنیاد رودکی قبلا کاربرد موثر نداشت و تبدیل کردن به فضایی که امروز می‌بینید آن هم در سازمان اداری بسیار سخت بود. مرحوم علی مرادخانی هم بسیار تلاش کرد بنیاد رودکی مدیریت این سالن را در دست بگیرد و سرانجام توفیق نصیب من و همکارانم شد که با همکاری دوستان در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و معاونت هنری موانع اداری رفع شود. امروز هم خوشبختانه پس از ۲۰ سال تلاش توانستیم این فضا را در اختیار بگیریم.

افضلی ادامه داد: شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌های کار ما تأمین اعتبار ایجاد این فضا بود. چرا که کار حرفه‌ای کردن هزینه‌بر است و دوستان بنده در سازمان برنامه و بودجه و وزارت فرهنگ ارشاد یاری کردند تا این فضا به شکلی بهینه و جامع از این پس به بهره‌برداری برسد. امیدوارم بتوانیم گام‌هایی موثرتر برای ارکسترها برداریم و گرچه واقعا تا نقطه مطلوب فاصله فراوان داریم اما انصافا تا امروز خالصانه تلاش کرده‌ایم مشکلات ارکسترها از جمله قراردادها، نظام مالی و… را ساماندهی کنیم.

مدیر عامل بنیاد رودکی از حسین علیزاده هم تشکر کرد که پیشنهاد نامگذاری تالار را داد و به این ترتیب یاد و خاطره استاد دهلوی تا ابد در مجموعه رودکی زنده خواهد ماند.

در ادامه ویدئویی از فرآیند تبدیل سالن طبقه پنجم بنیاد رودکی به یک تالار حرفه‌ای موسیقی ویژه اجراهای ارکستری به نمایش درآمد و سپس ارد انزابی‌پور، صدابردار برجسته گزارشی از ویژگی‌های فنی و کم‌نظیر این تالار برای حاضران ارائه داد.

در ادامه برنامه، هومن دهلوی به نمایندگی از پدر نامدار خود و دیگر اعضای خانواده روی صحنه آمد و در سخنانی کوتاه ضمن ابراز خوشحالی از به سرانجام رسیدن پروژه آغاز به کار تالار دهلوی با پیگیری‌های استاد علیزاده گفت: قلبا خوشحالم از این اتفاق؛ اما کاش در دوران زنده بودن پدر تالاری به نام ایشان افتتاح می‌شد تا شاید اندکی از رنج بیماری پدر کم شود.

فرزند استاد حسین دهلوی ابراز امیدواری کرد در تالاری که به نام پدرش مزین شده، رویدادهایی شایسته در حوزه موسیقی ایران رخ دهد.

حسین علیزاده آخرین سخنران مراسم آغاز به کار تالار استاد دهلوی در بنیاد رودکی بود.او نام حسین دهلوی را زنده‌کننده واژه‌های عشق، مسئولیت‌پذیری و پشتکار در وجود خود دانست و گفت: واژه استاد برای حسین دهلوی کم و نکته مهم درباره او این است که چگونه پشت یک چهره بسیار جدی تا این اندازه عاطفه و لطافت وجود دارد. حسین دهلوی اولین اثر ارکستری خود «سبکبال» را سال ۳۲ ساخت که من فقط دو سال داشتم و امروز می‌بینیم این اثر برای آن دوران شاهکار است.

آهنگساز و نوازنده برجسته موسیقی ایرانی افزود: دیگر نکته مهم در وجود دهلوی اثری بود که او در جامعه موسیقی می‌گذاشت. سال‌های اول دوران حضور ما در هنرستان موسیقی، جایگاه این هنر در جامعه چندان مناسب نبود و بیشتر مصرفی و بازاری بود. از این رو، هنرستان‌ها به تنهایی نمی‌توانستند در جامعه نظم و احترام برای موسیقی بیاورند اما این انتخاب دهلوی برای مدیریت هنرستان موسیقی بود که فضا را به شدت دگرگون کرد. از نظر من او مناسب‌ترین گزینه برای بخشیدن اعتبار و احترام به موسیقی ایران بود و رسالت و مسئولیتی در خود احساس می‌کرد که این وظیفه را پذیرفت.

علیزاده با اشاره به پیشینه درس خواندن خود در دبستانی در بازار گفت: با توجه به شرایط فرهنگی بازار نمی‌شد در مدرسه ما موسیقی کار کرد و فکر می‌کردم هنرستان موسیقی هم همان شرایط را دارد. با ورود به هنرستان موسیقی شاید حتی دو هفته هم نشد که فهمیدم کجا هستم و شیوه راه رفتن و حرف زدن من هم عوض شد. با اینکه هنوز بلد نبودم ساز بزنم، به آن بسیار احترام می‌گذاشتم و ساز را برتر از خود می‌دیدم. اینها مواردی نبود که من سابقه تربیتی در آن داشته باشم و همه در زمانی کوتاه در هنرستان از طریق کسی به من تازه‌وارد آموزش داده شد که به‌حق آنجا نشسته بود.

این آهنگساز و نوالزنده پیشکسوت موسیقی ایران درباره وجه تسمیه «بهشت» هم چنین گفت: من بعدها نام هنرستان موسیقی را بهشت گذاشتم. چون وقتی درهای آن باز می‌شد فرشتگانی چون هوشنگ ظریف، فرهاد فخرالدینی، غلامحسین بنان و… وارد می‌شدند. ما و هنرمندان نسل ما با حضور در هنرستان موسیقی بهشت خود را رفته‌ایم و دیگر نگران آخرتمان نیستیم، چون بهشت را به معنای واقعی با رهبری چون حسین دهلوی تجربه کردیم.

علیزاده افزود: وقتی حسین دهلوی در هنرستان موسیقی به عنوان مدیر گمارده می‌شود، می‌تواند الگویی برای جامعه باشد. اکنون خیلی از مسئولان ما ممکن است در حوزه کاری خود تخصص نداشته باشند ولی حسن نیت دارند و تلاش کنند. مثل همین آقای افضلی که در موسیقی تخصص ندارد ولی شاهد بوده‌ایم چقدر به عنوان یک ایرانی و فردی که به فرهنگ ایران اهمیت می‌دهد و ایران را دوست دارد تلاش کرده اثر خوب بگذارد. متأسفانه در ایران حضور مسئولان به چهار سال هم نمی‌کشد و این امر باعث می‌شود کاری که در پیش گرفته‌اند، تداوم پیدا نکند.

رونمایی از کتاب «خسرو و شیرین؛ اپرا در چهار پرده» از مجموعه گنجینه نت‌نوشته‌های رودکی (به کوشش کیاوش صاحب‌نسق) با حضور بانو سوسن اصلانی، همسر استاد دهلوی و محمود شالویی، سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی از دیگر بخش‌های برنامه بود که با اجرای سه قطعه از ساخته‌های استاد به پایان رسید. «سبکبال»، «گفتگوی دل» و «سرود گل» در برنامه افتتاح تالار دهلوی اجرا شد که آرش گوران رهبر ارکستر، مازیار ظهیرالدینی کنسرت مایستر و مجتبی عسگری خواننده آن بودند.
 
داریوش پیرنیاکان، نادر مشایخی، فریدون شهبازیان، حمیدرضا نوربخش، شهرام صارمی، فردین خلعتبری، هادی منتظری، میرعلیرضا میرعلی‌نقی و… از چهره‌های سرشناس حوزه موسیقی ایران بودند که در مراسم آغاز به کار تالار دهلوی در طبقه پنجم بنیاد رودکی حضور داشتند.